Resultatet från garantimätningen skiljer sig från inflyttningsskedet då kvalitetsförbättringarna nästan är obefintliga. Några enstaka betyg har gått upp ett poäng men vi ser inga tendenser till att pandemin skulle ha lett till att kunderna är mer förstående i sina bedömningar av verksamheten. Kraven verkar vara desamma som tidigare år och de faktorer som har störst påverkan på nöjdheten är:
- Pålitlighet – denna faktor har störst betydelse för kundnöjdheten på så väl kort som lång sikt. Generellt upplevs branschen som opålitlig åren efter inflyttning. Ett mer pålitligt agerande innebär bättre och mer kundfokuserad felhantering där alla löften till kunden hålls.
- Service – idag består kundkontakten efter inflyttning till stor del av hantering av fel och brister. Upplevelsen av servicen skulle kunna förbättras genom att serva kunden kring andra saker. Här finns potential att skapa långsiktiga ambassadörer!
- Bostaden – själva bostaden får ett bra betyg men kvaliteten i hantverksarbeten är fortsatt ett förbättringsområde. Målet är en bostad som upplevs som hållbar med minimalt slitage.
Övriga områden – miljöanpassning, inomhusklimat, närområdet och gemensamma utrymmen har i dagsläget mindre betydelse för den totala kundnöjdheten.