Liksom tidigare år kan vi konstatera att småhusköparna anser att kvaliteten på själva huset är mycket hög men det bidrar det inte så mycket till att göra dem nöjda. De har fått ett hus som de i hög grad själva har valt och utformat. Branschen gör klokt i att bibehålla den höga huskvaliteten eftersom en försämring troligtvis leder till ökad betydelse för nöjdheten men utöver det är det i dagsläget viktiga att prioritera:
1. Ett mer pålitligt agerande – Pålitlighet har absolut störst betydelse för kundnöjdheten och ska därför prioriteras i första hand. Betyget har förbättrats under 2020 vilket till stor del förklarar uppgången i NKI. Ett mer pålitligt agerande innebär bl.a. att hålla löftet om att leverera ett felfritt hus och att hantera de fel som kunden upplever på ett bra sätt.
2. Bättre personlig service – Personalens arbete har stor betydelse för kundnöjdheten. Betyget på 75 är bra, +1 poäng, men branschen för projektbyggda bostäder visar att det går att leverera med ännu högre servicenivå då betyget där ligger på 82.
3. Högre kvalitet på hantverksarbeten – Branschens tredje prioriterade område är kvaliteten på hantverksarbeten och även här ser vi att nivån har höjts. Bristande hantverkskvalitet resulterar ofta i det kunden upplever som fel i sin bostad.
Övriga områden – informationsmaterial, trygghet i köpet samt möjlighet att utforma och utrusta huset enligt önskemål – är mindre viktiga för NKI.